Orden Jag Tänker

En blogg om allt och ingenting. Ab imo pectore

Kom hit! Stå Still! Se mig i ögonen! Lyssna! Ät upp maten!

mamma Permalink0
Ställ upp skorna! Häng upp jackan! Stöka bort fikat efter dig! Torkar du upp det du spillde? Prata lite tystare! Sluta bråka. Lägg bort leksakerna innan du går ut. Ta på dig jackan. Stäng dörren.

PANG

"Mähh??? Vad tar det åt ungen som smäller igen dörren så där?"
 
Ja hörre ni..vad tar det åt oss vuxna egentligen som hela tiden gnatar och tjatar. Tjatar och gnatar och sedan tycker att det är barnen som har taskig attityd? Att barnen är trotsiga och oförskämda?
 
Eh.. om någon skulle låta mot mig som många vuxna låter mot sina barn skulle jag gråta och trotsa jag också. Jag skulle ta diskussioner och jag skulle ifrågasätta varför. Varför alla desa regler?!
 
Idag har vi vait på vår flickas föräldramöte. Det var intressant och lite roligt. 
Fröken gick igenom likabehandlingsplanen (som ÄR jätte-bra) och Norsjö skolans fantastiska Känsla och Stil förhållningssätt. 
Norsjö har en del tveksamheter ibland men skolan är bra det är inget snack om den saken...med det sagt fortsätter jag på min linje...att likabehandlingsplanen fick det att rycka i mina mungipor och få ögonbrynen att tillfälligt skjutas i höjden. 
 
Målsättning: att alla visar ömsesidig respekt, dvs. accepterar varandra som vi är.
Jätte bra! Det skriver vi väl alla under?
Det är faktiskt i skollagen reglerat och i barnkonventionen och salmancadeklarationen och i läroplanerna och alltså även i lokala likabehandlingsplanen. 
 
Nästa punkt var skolans regler. 
Redan där får man gåshud.
Regler. Dessa regler om ALLT MÖJLIGT som endast föder övervakande och iakttagande pedagoger som springer runt och "Nej sluta med det där!" "Ö man får inte vara i den delen av lekparken." "Hörrudu! Nu springer du här i korridoren det är inte okej." "Ta av dig skorna, man får inte ha på sig skor man haft utomhus". "Ta på dig en jacka nu är det höst enligt kalendern..."
 
Detta med jackor och kläder efter väder var en av dessa regler som berördes lite extra under föräldramötet och behövde förtydligas  för nu hade personalen minsann bestämt att man skulle ha på sig jackor utomhus. 
 
 
Å vad jag ville räcka upp handen och vara den där jobbiga mamman som undrade om det verkligen var att visa barnen respekt och att acceptera dem för det de är att tvinga dem ha på sig jackor även om det är varmt utomhus fortfarande bara för att det är höst enligt bondepraktikan? 
 
Är det att lyssna till barnet och ta barnets perspektiv vilket läroplanen anger att man ska inta? Är det att lita på det kompetenta barnet att inte tro att en flicka eller pojke i 5:an kan avgöra om man ska ha på sig jackan eller inte???
 
Armen höjdes men stannade vid att knuffa min man i sidan och jag viskade min undran till honom . Han log stilla men gjorde som jag - fortsatte lyssna som skoltraditionen kräver att man ska göra när man sitter där rakrygggad i skolbänken och känner sig tillrättavisad. Klart man ska ha jacka på sig nu, dumma vi. 
 
Nästa ryck i både arm och mungipa kom till punkten gällande vad skolan arbetar vidare med när det gäller likabehandlingsplan. 
 
bla bla bla...behöver mer information om (kommer inte ihåg)  grupper som invandrare och romer....
 
Eh??
Invandrare? 
Hyfsad stor grupp och vad menar man med det? En invandrare från Norge? Eller Holland? Afganistan eller en ny inflyttad förvirrad stockholmare som invandrat till vår kommun? 
Namnet invandrare är stooooort och den extra informationen om den gruppen lär vara på ett par hundratusen sidor. . . 
Nysvenskar kan man kalla de som flyttat till sverige från ett annat land och informationen om dem varierar lika mycket som om jag ska beskriva min familjs behov jämfört med min grannes. 
 
Vi kräver alla speciella behov för ingen är den andre lik och alla har rätt till en likvärdig skola oavsett behov. Om jag sedan är invandrare, rom eller svensk spelar ingen roll. Behoven måste ändå individanpassas och bara för att jag är svensk tillhör jag ingen homogen grupp.
 
Men.
Armen ryckte bara så pass att den återigen åkte i johans sida och han log, men denna gång förmodligen åt tanken att han tidigare på dagen retat mig lite med flit och bett om att få en "nysvensk boll" till kaffet. 
 
Jajja. Det är petitesser i ett stort sammanhang men kom nu ihåg  ta på dig jackan. Visa respekt! 
 
YES SIR
 
PANG!
Dörren slåss igen och jackan åker av. Regler är till för att brytas i en viss ålder och då får man som vuxen välja sina strider. Jag väljer hellre striden om att inte slåss och kränka andra än vilka kläder som barnen ska eller inte ska bära en viss månad. Släpper jag tillrättavisningen om jackan kanske de hellre lyssnar när jag ber dem att inte kränka varandra vem vet? Det kanske är värt att prova? Törs vi det? Släppa på kontrollen och faktiskt leva som vi lär...visa respekt och lita till det kompetenta barnet? 
Till top