Orden Jag Tänker

En blogg om allt och ingenting. Ab imo pectore

Du duger inte...du är perfekt

mamma Permalink0
 
Ni vet de där lapparna som man skriver till varandra i skolan (eller i andra  grupper) där man beskriver kamraten med ett ord?
Ofta är det ord som "snäll","Bra lyssnare" "Rolig"eller "bra kompis". 
"För att  kropp din  liknar en reklamaffisch” står inte alltför ofta och skulle det stå det skulle det inte  kännas okej alls. Ingen vill bli bedömnd efter sin kropp. Ändå, trots att vi vill att människor ska se och uppskatta vårt inre är det många som vill och strävar efter att kroppen ska avbilda just detta - h&m nyaste reklamaffisch.

Jag blir så ledsen i hjärtat av att det är så många skolbarn som inte mår bra.
Så många som känner att de inte duger eller är värda något. 
de är på väg in i  puberteten och är i konflikt med sig själva, vet inte vem de är eller vem de vill bli.
Ska man vara liten ett tag till eller är det dags att bli vuxen? Duger man till någoting överhuvudtaget? varför känns allt man gör fel, klumpigt och äckligt?
  
Vad är det med samhället och föräldraskapet idag som inte lyckas ge våra barn den självkänsla de förtjänar och har rätt till? 
På många sätt tror jag att det har med tidsandan att göra och vår kultur men samtidigt är det faktiskt vi som lever i den här tiden som tillåter och skapar de ideal vi har omkring oss. 
 
Om ingen säger något, om ingen säger ifrån hur ska det någonsin kunna förändras då?
Klart det inte är bra att vara överviktig, men det är inte heller bra att vara ett vandrande skelett. Det är märkligt att vi inte kan ta fram det svenska "lagomt är bäst" när det gäller våra kroppar. 
All annan tid ser jantelagen nog till att det är det mottot som gäller. 
 
Många gånger är det ofta "en vuxen" i din närhet" som rekommenderas till ungdommar som mår dåligt. 
Ja det är väl bra. 
men ungdommarna strävar oftast hellre efter att bli accepterade och förstådda av sina kamrater och jämnåriga också. 
Det är i den gruppkonstilationen som jargongen skulle behöva förändras lite. Ett skämt "din misslyckade jävel" eller " du är så fet att allt vatten tar slut i poolen om du hoppar i" kan såra även om det inte syns utanpå den där reklamaffischkroppen. 

Den "vuxne i din närhet" kan trösta, förklara och försöka ge tankeverktyg så att det känns bättre och stärka självkänslan så att det går lättare att överleva i ungdomsvärlden. Med lite tur innebär det också i sin tur att man ändrar tendenser och jargonger hos dem själva för det är verkligen inte självklart. 
Ögontjänare och sättet att barn/ungdommar verkar lyssna och förstå i samtal och stunder när man pratar om mobbing och att vara en bra kompis är vanligt, och så när dörren till lektionssalen stängs och det är rast då är det som att allt detr man pratat om rinner av och kvar står den där flickan eller pojken som känner sig ensam, äcklig och ful och känner sig ännu mer sviken och ännu mer ensam. 
 
Gråt en flod, bygg en bro och gå över den är ett motto jag har försökt leva efter. Det ligger lite i det, för hur vi bygger bron beror på oss själva. 
Det finns hjälp att få och ingen ska behöva gå till skolan och må dåligt. 

http://www.bris.se/

http://www.friends.se/


Att värna om sin hälsa det är en annan sak. Träning och motion bygger självkänsla och man blir pigg och frisk. 
Och totalt andfådd.
 
Igår under min joggingtur så ökade min puls betydligt mer än vad som enbart berodde på maxkapacitet. 
 
Tidigare under dagen hade jag oroligt sagt till Johan att "när du ska ut och jaga björn, säg då hejdå ordentligt till barnen först"
När jag stängde dörren i träningskläderna hade jag flyktigt ropat "hejdåå" 
 
Efter tre kilometer så korsades min och nallebjörnens vägar. Han hade nyss lagt en ordentligt bajshög med blåbär i mitt springspår och plötsligt kändes det som om det var  jag som kanske skulle sagt hejdå ordentligt.
 
Björnbajs betyder björn i närheten 
Det gick FORT hem.
 
Johan skrattade gott åt min oro och undrade om jag inte överdrev lite när jag kom hem med århundradets astmaanfall, och han undrar varför jag inte vill att han ska jaga björn?
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Till top